Home > Strefa wiedzy > Savoir Vivre > Niepełnosprawność wzroku

Niepełnosprawność wzroku

Savoir Vivre

Jak rozpoznać osobę z niepełnosprawnością wzroku?

Osoby z niepełnosprawnością wzroku często rozpoznasz po specyficznych zachowaniach i akcesoriach wspierających poruszanie się. Do najczęstszych sygnałów należą: noszenie ciemnych okularów w pomieszczeniach, korzystanie z białej laski, psa przewodnika lub obecność przewodnika. Możesz zauważyć także mrużenie lub tarcie oczu, czytanie tekstu z bardzo bliskiej (lub odwrotnie – bardzo dalekiej) odległości, poruszanie się z charakterystyczną ostrożnością, unikanie źródeł światła. Osoby niewidome mogą unikać kontaktu wzrokowego lub kierować głowę w inną stronę niż rozmówca. Mogą też odruchowo chronić się przed przeszkodami, wyciągając przed siebie ręce lub trzymając się blisko ścian.

Ciekawostka

Osoby niewidome poruszające się z psem asystującym mają prawo do swobodnego dostępu do budynków, urzędów i instytucji. Zgodnie z przepisami prawa nie można im odmówić wstępu z psem – nawet do placówek gastronomicznych czy edukacyjnych.

Jak postępować?

Przedstaw się i zapytaj, czy osoba potrzebuje pomocy. Jeśli wyrazi zgodę, zaproponuj podanie ramienia – nigdy nie ciągnij za rękę.
Prowadź rozmowę w sposób naturalny i jasno informuj o zmianach otoczenia – np. o schodach, drzwiach czy meblach.
Wskazując miejsce siedzenia, najlepiej jest dotknąć dłonią osoby oparcia krzesła.
W przypadku oddalania się – koniecznie poinformuj o tym rozmówcę.
Mów normalnym tonem głosu, nie przesadnie cicho, ale też nie narażaj osoby na hałas – szczególnie że osoby niewidome mają często wyostrzony słuch.
Pamiętaj, że pies przewodnik to „narzędzie pracy” – nie głaszcz go, nie karm i nie rozpraszaj. Możesz zaproponować miskę z wodą – ale tylko po uzyskaniu zgody właściciela.

Czego unikać?

Popychania lub chwytania za rękę bez zapowiedzi
Głaskania, nawoływania lub dokarmiania psa przewodnika
Znikania bez uprzedzenia osoby niewidomej
Utrzymywania nienaturalnej ciszy lub szeptania
Traktowania osoby jak dziecka lub osoby chorej
Podawania informacji z użyciem wyłącznie gestów lub wskazywania